• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Menu

We moeten onze processen verbeteren en optimaliseren! Klinkt het bekend? Veel organisaties denken er zo over, maar gaan er nog steeds niet actief mee aan de slag. Wat is procesoptimalisatie nu precies en welke procesverbetering kunt u realiseren?

Wat is procesoptimalisatie?

Processen zijn de activiteiten die een organisatie uitvoert om uiteindelijk tot een product of dienst te komen waar de consument waarde aan hangt. Procesoptimalisatie is het optimaliseren van bedrijfsprocessen om deze processen efficiënter voor de organisatie te laten werken. Dankzij procesoptimalisatie kan de organisatie een financieel voordeel behalen. Hierdoor ontstaat er een concurrentievoordeel. Bij een optimaal proces voorkomt de organisatie zoveel mogelijk verspilling.

Welke procesverbetering is te realiseren?  

Er kunnen grote resultaten behaald worden door procesverbetering. Dit is afhankelijk van de mate waarin de organisatie al eerder aandacht heeft besteed aan procesoptimalisatie. Denk aan resultaten als:

  • Kortere doorlooptijden
  • Proces digitalisering
  • Ontwikkeling van het team
  • Verbeteren van de dienstverlening
  • Verhogen van de productiviteit
  • Lagere kosten

Procesverbetering is te behalen op meerdere onderdelen van de organisatie. Het proces verbeteren van de gehele organisatie betekent dat er aandacht gegeven moet worden op alle plateaus van de bedrijfsvoering. Denk hierbij aan het analyseren van de organisatie, de procesarchitectuur, informatiemanagement, ICT oplossingen en het personeel binnen de organisatie.

Procesoptimalisatie begin bij de basis. Het scheppen van structuur, het maken van keuzes en duidelijk communiceren over het proces. Lean is een voorbeeld van een methode om het proces structuur te geven. Andere methodes die gebruikt worden bij procesverbetering zijn de PDCA-cyclus en de RASCI methode.

Continue procesverbetering  

Uw proces verbeteren is een continue bezigheid. Verandermanagement is hierbij van groot belang, zodat uw medewerkers met u meegaan en ook met u mee willen veranderen. Hier continu tijd in blijven stoppen is belangrijk, zodat u niet blijft zitten met optimale procesbeschrijvingen waar in het dagelijkse werkleven niets mee wordt gedaan. Hierbij ligt de focus op het juist implementeren van de procesverbeteringen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen u bij het behalen van uw ambities:

Dat wil ik ook